You've killed yourself with inappropriate thoughts. Don't be such a pathetic.
'I know. I'm used to it now. Say what you want. It won't make me feel any better.'
I'm not here to make you feel better. Or worst.
'Whatever.'
Kau fikir apa?
'... I don't know. Aku nak lari. Berlari atas awan. Atau berbaring atasnya, memandang angkasa. Yang pasti, bukan atas tanah.'
Tak mengapa.
Kau dah sampai pun.
Perspective.
Aku bukak tutup komputer.
Nampaknya aku silap. Rasa ni masih ada. Macam mana orang kata, tidur boleh membuatkan kita lupa tentang sesuatu perkara atau sekurangnya rasa itu akan pergi. Bullshit.
Yang kau pergi percaya, kenapa?
Pedulikan. Pernah aku buat entry tentang addiction suatu ketika dahulu. Bukan di sini yang pasti, tak usahlah kau cari. Dan aku terbaca satu pendapat yang mengatakan bahawa beliau tidak nampak the addiction of caffeine that mostly people uttered about. People like me.
Aku mengaku yang aku memang addicted to it. Tea too. And by addiction, as for me, it's like drug. Every time you have it, it feels like the first time you had it. Bukankah itu ketagihan is all about?
Tetapi menurut pandangan dia, atau mereka, melakukan sesuatu yang sama berulangkali dan pada setiap hari, menyebabkan value of having those things done, fades away. seolah, people drink it because they stated to themselves that they have already addicted to it so they have to do it even without the value and whatsoever. seolah, mengambil caffeine semacam minum air kosong. Air kosong pun ada value sendiri especially after you've lost lots of liquid in you.
Bukan pada aku. Ianya memang seolah seperti dadah. Walaupun aku tak pernah ambil najis tu. Seperti merokok. Aku tahu, merokok itu sesuatu yang addicting bukan? Samalah macam penyakit nak membeli buku. Beli, tapi dekat rak bertimbun lagi yang tak habis baca. You've the eagerness to read or want to keep it, you want to read them, but you need yourself time to other things which make you can't and you don't live only with your books.
Itu hanyalah contoh. Mungkin ada kaitan dengan yang masih menjalani hari hari mereka sebagai seorang mortal atau immortal.
Wait, did I just say penyakit?
Berlari.
Ada masa yang aku rasa aku terlalu penat dengan kata-kata. Aku baca sesuatu yang berpotensi membawa diri ke lembah depresi, sampai kadang-kadang parasnya semakin dalam. Aku tertanya sendiri, bilakah ia akan berakhir? Seolah tak peduli pada lantai keras yang bisa buat aku parah andai tubuh ini terhempas.
Aku berfikir. Dan aku penat, letih, capek, lelah, sesak, serabut. Bukan aku yang minta. Aku jadi takut, dengan diri sendiri. Dengan orang di sekeliling aku. I am that pathetic, when I start talking to myself.
Aku tertanya lagi, wujudkah Jill dalam hidup aku?
Aku mahu seseorang seperti Jill, sungguh. Namun dalam masa yang sama aku tak mahu mengiktiraf diri aku sebegitu sunyi sehingga rakan imaginasi menjadi realiti. Cukuplah dulu aku dikatakan suka bercakap seorang diri oleh mak. Aku tak ingat.
Aku suka melihat gelagat manusia. It's fascinating. Maybe that's the reason why I love it when people come to me just to express themselves. Tak mengapa. Carilah aku. Cari selagi boleh. Sebab perasaan diperlukan itu, sekurang-kurangnya tak trigger akal aku bahawa aku sebenarnya tiada siapa-siapa. Kerana saat itu, minda durjana bakal membawa aku jauh dari realiti.
Question sucks.
Oh.
I need my book.
Berhentilah.
Bercakap, bercakap dan bercakap. Manusia tak pernah berhenti
bercakap. Dan saat itu aku terfikir, apa agaknya akan terjadi, apabila dunia
senyap seketika secara serentak? Mungkin saat itu buat orang terfikir akan
kiamat. Atau mungkin malaikat maut lalu disemua tempat. Atau mungkin Israfil
bakal meniup sangkakala sebagai penamat.
Berhentilah bercakap
mohon rasa penat,
aku bukan mahu berlagak biadap
cuma telinga aku dah tenat.
Tenat
untuk sesuatu yang cukup sia-sia.
Kita orang.
Kita senang
orang bimbang.
Kita hening
orang bising.
Kita bahagia
orang berduka.
Kita suka hati
orang dengki.
Kita lapang dada
orang huru hara.
Kita adalah orang
dan orang adalah kita.
Dan manusia
semuanya adalah sama.
Rambang.
Banyak yang nak dikata. Tapi bila tiba depan komputer, semua lenyap seolah otak ini dishutdown sebaik mata merenung pada paparan kosong. Beku, dan bungkam.
Maaf, aku telah mensia-siakan masa sendiri berfikir apa yang hendak ditulis dan mengetuk-ngetuk meja dengan jari.
Biarlah rintik hujan diluar sana yang bersuara.
Barangkali dia datang, mungkin bukan pada masanya.
Tapi harapanku tinggi, dia datang bila aku perlukan dia.
Dia, idea.
Hysteric.
Flow sweetly, hang heavy. You suddenly complete me, you suddenly complete me.
-- Yeah Yeah Yeahs, Hysteric.
Sendiri.
Kita merancang, Tuhan yang menentukan.
Cliche. Mungkin boleh ubah sedikit. Kita cuma mampu mengatur, tapi kalau dah takdir..
Tak kiralah macam mana pun kau cuba larikan perkataan, kalau ia dah membawa makna yang sama, ia akan kekal sebegitu.
Kadang kala aku tertanya, kenapa manusia merancang? Atau mungkin aku sendiri. Kenapa aku merancang?
Aku tak suka bila aku mula mempersoal. Akhirnya jawapan dia akan berpatah balik pada diri sendiri. Aku tanya, aku yang jawab.
Malas mempersoal. Malas nak argue. Malas.
Malas.
Serabut. Serabut kepala bermain dengan perasaan. Apa yang aku nak tulis, semua lari. Andai otak itu adalah insan, mesti beliau sedang mencapai segala perkataan disekeliling. Cuba mengejar abjad yang lari. Sambil berperang dengan hati. Hati kata, 'aku nak yang ni.' Tapi otak pula kata, 'tak boleh, tak boleh. Ini hak aku.'
Hak.
Kalaulah aku boleh jerit saja pada mereka berdua, 'kalian boleh tak berkongsi?'
Haha. Sarah, kau tahu tak kau sedang berada dalam dunia sendiri?
Cliche. Mungkin boleh ubah sedikit. Kita cuma mampu mengatur, tapi kalau dah takdir..
Tak kiralah macam mana pun kau cuba larikan perkataan, kalau ia dah membawa makna yang sama, ia akan kekal sebegitu.
Kadang kala aku tertanya, kenapa manusia merancang? Atau mungkin aku sendiri. Kenapa aku merancang?
Aku tak suka bila aku mula mempersoal. Akhirnya jawapan dia akan berpatah balik pada diri sendiri. Aku tanya, aku yang jawab.
Malas mempersoal. Malas nak argue. Malas.
Malas.
Serabut. Serabut kepala bermain dengan perasaan. Apa yang aku nak tulis, semua lari. Andai otak itu adalah insan, mesti beliau sedang mencapai segala perkataan disekeliling. Cuba mengejar abjad yang lari. Sambil berperang dengan hati. Hati kata, 'aku nak yang ni.' Tapi otak pula kata, 'tak boleh, tak boleh. Ini hak aku.'
Hak.
Kalaulah aku boleh jerit saja pada mereka berdua, 'kalian boleh tak berkongsi?'
Haha. Sarah, kau tahu tak kau sedang berada dalam dunia sendiri?
Mangsa.
Kita adalah mangsa.
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat DBP, mangsa adalah:
1. binatang yg menjadi korban (makanan) binatang buas: harimau sedang me-nunggu mangsanya; 2. ki orang atau barang yg menjadi korban kemalangan (kecurian, penipuan, kebakaran, peperangan, dll), sasaran perbuatan jahat: ibu tiriku menjadi mangsa ke-bakaran itu; mereka berdua ialah mangsa Perang Dunia Kedua; memangsakan menjadikan seseorang (sesuatu) sbg mangsa, mengorbankan: kemus-nahan alam sekitar mangsa manusia; pemangsaan perihal (perbuatan, tindakan dsb) menyebabkan seseorang atau sesuatu menjadi mangsa: mangsa jenis ini sangat biasa terdapat di kalangan sesetengah binatang; pemangsa binatang yg memakan binatang lain: harimau termasuk salah seekor bina-tang jenis pemangsa.Menurut poin kedua, orang yang menjadi korban kemalangan. Kita adalah korban. Korban kepada manusia pencinta dunia. Mangsa pada setiap keadaan yang dicipta, direka oleh manusia durjana.
Kita adalah mangsa kepada sistem.
Pasti, akan ada yang menyangkal. Kerana sistem, sifatnya adalah untuk memudahkan manusia. Itu katanya. Dan sistem sifatnya juga bisa membebankan manusia. Kenapa? Tak puas hati?
Cuba perhatikan, sebuah dunia yang tiada sistem. Pasti, porak peranda. Alam semesta juga dicipta bersistem. Manusia itu sendiri adalah sistem. Diberi otak yang berakal, diberi tangan yang bisa menyentuh, diberi hati yang bisa merasa. Darah mengalir mengikut sistem saluran darah. Kita, adalah sistem. Sistem yang sempurna. Semua orang tahu akan itu. Even aku yang tak ambil biology pun tahu. It's a basic structure of human engineering.
Setiap insan merasa keadaan itu, keadaan menjadi mangsa. Seperti, keadaan terpaksa melakukan sesuatu bukan dengan kehendak kerelaan hati. Terasa terpaksa. Bebanan. Mangsa. Tapi berlainan bila kita merelakan keadaan itu, dalam kata lain ikhlas. Kita bukan mangsa, malah kita adalah raja.
Seperti apa yang Paolo Coelho pernah nyatakan, 'If you act like a victim, you're likely to be treated as one.'
Jadi, jadi lah seorang raja. Ikhlaskan hati. Dan niatkan dalam hati, setiap apa yang kita lakukan hari ini dan hari mendatang, adalah ibadah. Tiada apa yang sukar, jalan yang sudah terpapar, bukan untuk kita perhati jauh dari dalam sangkar.
Setiap pekerjaan adalah ibadat. Apa pun yang kita lakukan, biarlah ke jalan Allah Ta'ala.
Z.A , BMT.
p.s: selamat menjadi raja kepada final exam, student diploma dalam negara.
Pilihan.
September menjengah lagi. September yang ke duapuluh mungkin. Mungkin September yang terakhir. Ah, pedulikan. Aku bukan nak berhikayat tentang September yang datang dan pergi.
Aku benci pada pilihan. Pada perkara yang perlu dipilih. Yang akan membawa kau ke suatu jalan yang lain. Macam mana, hanya dengan satu pilihan boleh membawa kepada satu jalan cerita atau arah yang sangat lain? Oleh dua lorong yang terpisah membawa kepada dua pengakhiran yang berbeza? Perbezaan yang total.
Ajaib.
Tapi itu yang berlaku. Aku membayangkan kehidupan tanpa perlu ada pilihan. Semuanya telah ditentukan. Bak puteri. Yang hidupnya bangun pagi, sarapan telah disediakan tanpa perlu dia memilih atau berfikir apa santapannya pada pagi itu, busana yang telah ditentukan dan hanya perlu dipakai, dan jadual-jadual harian yang telah disediakan hanya perlu dilaksanakan. Dan ia berputar, pada putaran yang sama. Indah.
Lalu akan ada yang menyangkal. Takkan selamanya kau nak hidup seperti robot? Yang hanya mengikut pada telunjuk, mematuh pada yang disuruh? Kehidupan adalah kebebasan. Kebebasan memilih.
Kalau memilih pada kesilapan, kenapa susahkan jiwa untuk buat pilihan?
Mungkin aku terlalu banyak berfikir. Aku takut pada pengakhiran. Pengakhiran adalah kematian. Dan kematian bukan pilihan. Dan aku bukan berkata tentang kematian, tetapi pengakhiran kepada kesilapan. Kesilapan membuat pilihan. Gagal. Keputusan bukan seperti yang diharapkan.
Aku fikir, jika tiada pilihan, maka tidak akan ada keputusan, dan tidak akan ada kesilapan. Ah, sulit. Aku mahu bermimpi lagi.
Ajaib.
Tapi itu yang berlaku. Aku membayangkan kehidupan tanpa perlu ada pilihan. Semuanya telah ditentukan. Bak puteri. Yang hidupnya bangun pagi, sarapan telah disediakan tanpa perlu dia memilih atau berfikir apa santapannya pada pagi itu, busana yang telah ditentukan dan hanya perlu dipakai, dan jadual-jadual harian yang telah disediakan hanya perlu dilaksanakan. Dan ia berputar, pada putaran yang sama. Indah.
Lalu akan ada yang menyangkal. Takkan selamanya kau nak hidup seperti robot? Yang hanya mengikut pada telunjuk, mematuh pada yang disuruh? Kehidupan adalah kebebasan. Kebebasan memilih.
Kalau memilih pada kesilapan, kenapa susahkan jiwa untuk buat pilihan?
Mungkin aku terlalu banyak berfikir. Aku takut pada pengakhiran. Pengakhiran adalah kematian. Dan kematian bukan pilihan. Dan aku bukan berkata tentang kematian, tetapi pengakhiran kepada kesilapan. Kesilapan membuat pilihan. Gagal. Keputusan bukan seperti yang diharapkan.
Aku fikir, jika tiada pilihan, maka tidak akan ada keputusan, dan tidak akan ada kesilapan. Ah, sulit. Aku mahu bermimpi lagi.
Subscribe to:
Posts (Atom)
no
on this platform, trying to release everything that has been going inside my head today. i always find myself being okay with everything and...
-
I'd be lying if i say I don't miss you at all. The pleasure of keeping it all inside and prove how concrete I'd be, the idea to ...
-
Wow, havent been on this blog for too long. Nothing much. Not like someone's reading this though tbh. Changed status this year to anoth...