Kawan.

Ce tengok video ni dulu :)

Okay dah tengok?

Aku post benda ni pun bukan sebab orang yang dalam video tu ialah Zahiril Adzim ataupun Daim ataupun sebab dia artis. Screw all that dia pun human being. Tapi sebab kata-kata dia. 
Tanpa kawan saya akan meninggal. Kawan tu tengok kawan yang macam mana. Ada kawan yang kita sendiri yang meletakkan kawan kita ni sebagai kawan sebab kita je yang melalui pengalaman dengan kawan-kawan kita tu. Kita ada kawan yang kita jauh macam mana dengan dia pun; tak contact 2 bulan 3 bulan 4 bulan pun, tapi kita tahu bila kita dengan dia, bila kita jumpa balik, akan tak de masalah. Itu kawan yang dah touch kita punya soul yang dipanggil soulmate... Kita tahu, eventhough kalau orang bercerita buruk pasal kawan kita pun, kita tahu benda tu tak betul. Sebab kita dah kenal (kawan kita tu) daripada orang yang bercerita tu. Itulah kawan yang dah touch kita punya soul. Dan ada kawan yang kita lepak-lepak, yang kita tahu bila senangnya diorang ada tapi bila susah hilang dan sebagainya.
Memang betul apa yang dia cakap. Sometime, kawan yang membentuk kita. Macam mana bentuk kawan tu, macam itulah kita. Mak aku selalu pesan, pilih kawan tu biar yang betul-betul. Yelah, mak mana yang tak sayang anak. Takkan nak tengok anak rosak kerana rakan-rakannya yang dah rosak, kan? For me, actually, kalau kita pandai jaga diri, kita takkan 'rosak' seperti yang orang-orang yang suka menuding keliling.

Kawan yang macam soulmate tu, memang susah nak dapat. Kadang-kadang ambil masa. Mungkin kadang-kadang juga sampai mati pun kita tak jumpa. Itu kemungkinan besar sebab kita tak suka berkawan. Anyway, tak kiralah jenis macam mana kawan pun yang kita ada, mesti kena selalu ingat, yang baik tu jadikan sempadan dan yang buruk tu buat pengajaran. Walau macam mana pun hancur berkecai jatuh tersadung menjunam jauh ke dalam tanah sekalipun kita jatuh sebab kawan kita yang kita anggap kawan tu, life must go on. Jangan sebab dia kita cakap yang hidup kita merana, jangan menangis pun sebab kejahatan dia, sebab dia adalah orang yang paling rugi ada kehidupan yang menghancurkan kehidupan orang lain. Sebab tu lah ada pepatah kata, kawan biar beribu, sebab kalau hilang 1 kita mungkin ada 999 orang lagi. So why wasting time cries about a bitch?

Jalan raya.

Aku meniti line pada jalan raya. Putih. Sekali-sekali membengkok, ke kiri, ke kanan. Sekali-sekali, terpisah dua, berpisah, ikut jalan tar. Orang kata, follow with the flow.

Aku berfikir.

Baca tulisan Hlovate, tak pernah tak buat aku tak berfikir. Inspired and genius. Aku suka.

Apa yang aku nak dalam hidup aku sebenarnya ni? Despite study, career, money and family. It's anomaly lah religious people said, 'mencari taqwa Allah'. It ain't that easy. I know right. Dalam mencari taqwa Allah, bukannya simply meaning, simply ingat akhirat tapi dunia kau tunggang terbalik. Rasul Allah s.a.w bersabda, "Barangsiapa yang har-hari hidupnya adalah sama (dalam mencapai sesuatu) tergolong dalam kalangan mereka yang tewas." Aku tak nak macam tu. Aku tak nak tewas.

Perjalanan hidup ni semua dah disusun. Dah disusun. Cuma kita, kita yang diuji hanya perlu memilih apa sebenarnya yang kita nak pada penghujung cerita. Cerita kita, kita yang pilih jalan. Kita hero/heroin. Despite ada pelakon-pelakon tambahan dalam cerita kita nak spice up sikit.  Mereka, pelakon tambahan pun, ada cerita mereka sendiri. Tak ada cerita yang hanya menampilkan seorang hero/heroin dengan hanya satu skrip, satu jalan cerita, satu tempat, satu situasi. Gila namanya tu.

Aku still mencari-cari nikmat hidup. Nikmat hidup mungkin, kalau bukan pun, mungkin sesuatu yang aku dapat belajar. Sesuatu yang aku dapat lakar dalam minda, 'Aku tahu apa yang aku nak selama ni.' Itu yang aku cari.


Hidup terkapai-kapai, dunia tanpa tujuan. Matlamat tak tergapai, kebahagiaan jadi impian.

Kadang-kadang.

Kadang-kadang aku rasa aku nak lari.
Lari pergi mana?
Entah.
Tiada hala tuju.

Kadang-kadang kalau naik tren, aku harap tren tu takkan berhenti.
Terus bergerak ke infiniti.

Kadang-kadang aku harap aku tak boleh bercakap jadi tiada orang nak benci dengan mulut celaka aku.

Kadang-kadang aku minta orang faham aku.
Tapi aku tahu, permintaan itu sangat tinggi.

Kadang-kadang aku harap aku tidur tak bangun-bangun.
Kadang-kadang aku harap orang tak nampak aku.
Kadang-kadang aku harap aku tiada hati dan perasaan.

Ini mimpi ngeri bila aku sedar, aku berpijak di dunia nyata.

I don't want to.

One time kawan aku pernah cakap kat aku, “Dia cari kau bila dia perlukan kau je.” Aku terdiam.
Aku tau. Aku sedar realiti itu.


Aku sangat terasa hati dengan dia. Tapi aku tak boleh nak cakap, “Tak nak. Tak boleh. Aku bukan pet kau yang kau panggil bila kau perlukan dia. Yang kau ajak main bila kau bosan, kau bagi makan sebab kau tak nak dia mati supaya dia boleh isi masa-masa bosan kau, tapi bila dia pooping around, kau marah dia, kau maki dia sedang kau tak bagi suitable place untuk dia poop.”


Mungkin aku terlalu nak jaga hati dia. “Biarlah. Nanti one time mungkin aku pula perlukan dia.” Yang sebenarnya tidak. Atau mungkin aku yang tak berani nak bersuara.


Entah.


To lose a friend is about to delete thousands moment we cherished together and I don’t want to.


Let it be. At least one day, dia ada memori pasal aku. Aku yang dia hanya perlu untuk ‘kegunaan’ dia sahaja, mungkin…



p.s: Maaf sebab aku tak pernah ikhlas bila dengan kau. Aku penat dan aku faktab all the time, everyday, dengan kau.

Dinding.

Aku pandang keliling aku.

Dinding.

Kanan aku, dinding. Kiri aku, dinding. Luar tingkap, dinding juga. Luar tingkap bilik aku memang dinding okay. Serius ini bukan tipu. Terasa seperti dalam penjara dapat bilik tepi tangga yang tertutup dengan dinding cuma gril je tiada tapi digantikan dengan pintu. Muka pun seperti muka tembok dah jadi. Opps bukan.

"Penjara dibina untuk jasad, bukan akal." Walaupun Cikgu Zakiyah dalam Juvana tu cakap macam tu, ketahuilah sesungguhnya aku bukan dipenjara okay.

Tinggal dalam bilik yang sebegini memang kau rasa otak kau tak berkembang, sempit belaka. Nak mencari inspirasi, apa yang aku dapat hanyalah kosong. Seminggu duduk kat sini sampai terdetik dalam hati, 'apalah nasib aku dapat bilik yang macam ni.'

Orang cakap, hidup ni jangan nak selesa sangat. Ingat, kadang-kadang kita di atas. Kadang-kadang kita di bawah. Tak ubah seperti roda. Bersyukur dengan apa yang ada. Sekurang-kurangnya, kau masih ada bilik, ada katil untuk kau baring dengan selesa, ada meja untuk kau menulis tanpa kecewa, ada view dinding untuk kau amati dengan bahagia. Opps bukan juga.

Aku rasa, cukuplah setakat ni aku meraban. Korang baca pun buat bazir masa je.

Walaupun apa yang kau nampak hanyalah dinding, hanyalah tembok, hanyalah batu-batu yang dicalit dan dipalit dengan warna, ketahuilah sesungguhnya akal yang Tuhan beri itu jauh lebih mendalam dan meluas dari apa yang kau nampak.

no

on this platform, trying to release everything that has been going inside my head today. i always find myself being okay with everything and...