Tangga kemanusiaan.

Dulu, aku pernah belajar dalam subject Etika Professional, yang manusia ni bertindak mengikut peringkat-peringkat. Di mana waktu dia dekat peringkat pertama, dia akan turut apa sahaja yang orang suruh kerana takut akan hukuman. Peringkat kedua pulak, dia menurut jugak tapi dia dah boleh  berfikir dan mula melanggar hukum-hukum atau buat tak tahu dengan peraturan dan undang-undang. Tapi bila sampai tahap ketiga, manusia akan mula menyangkal segala apa yang boleh. Cuba untuk menegakkan idea-idea mereka sendiri, cuba untuk memperjuang dan mempersoal segala macam benda dengan tidak mengambil kira dengan segala apa yang pernah dia takutkan dulu. Tapi bila dia dalam peringkat yang keempat, dia akan mula memahami sedikit demi sedikit, ego dia akan mula jatuh tunduk dan dia akan mula menerima kehidupan, mengambil kira akal dan behavior manusia sekeliling. Dia mula menerima dirinya dan kehidupannya. Sebab dia tahu, dia tak kuat. Dia akan mati akhirnya.

Aku sekarang berada pada stage ketiga. Bila ego dan emosi mula merajai diri. Sampai kadang-kadang, aku takut, nak menghadapi diri sendiri.

Tuhan, tolong aku.

Words.



Latha,  Wait For Your Time.

Sebati.

Seandainya sekeping hati itu, terlalu kerap dilukai, adakah ia akan mati? Mati seperti anak kecil yang acapkali dipukul? Mati seperti pokok yang sering ditoreh?






Aku tanya diri aku.
Aku nampak jawapannya satu.
Jangan ada hati, kalau tak nak disakiti.

Hati tak akan mungkin mati, selagi jasad dan jiwa masih sebati.

Akal pokok.


Tiada bukti saintifik yang mengatakan pokok-pokok dihutan belantara mahupun dibelakang rumah kita itu dijumpai berzikir. Kita pun tak pernah dengar pokok kat depan rumah hatta tepi-tepi jalan, berzikir. Tapi, kita tahu, mereka berzikir, kerana mereka juga adalah makhluk Tuhan yang Esa malah telah dibuktikan di dalam al-Qur'an surah al-Isra' ayat 44 yang bermaksud:

The seven heavens and the earth, and all beings therein, declare His glory: there is not a thing but celebrates His praise; And yet ye understand not how they declare His glory! Verily He is Oft-Forbear, Most Forgiving! [Yusuf Ali translation.]
Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucap tasbih bagi Allah dan tiada sesuatupun melainkan bertasbih dengan memujiNya; akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Dia adalah Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun.

Tapi, macam mana pula kalau manusia, hidupnya seperti pokok, yang berzikir sepanjang hidupnya?

Aku tertarik dengan apa yang ditulis Ridhwan Saidi dalam bukunya, Amerika yang mempersoalkan pasal akal dan alam.

Murshid berhenti seketika hirup susu soya.
         "Bercakap pasal akal ni, ada yang menolak akal terus layan hati dan jiwa. Apa pendapat kau tentang benda ni? Macam akhirnya manusia, seperti alam, berdengung zikir berterusan. Mengosongkan akal, dipenuhi rasa. Macam pokok-pokok di dalam hutan. Patut ke manusia macam tu?"
         Ramlee menggelengkan kepala, "Tak, yang membezakan manusia dengan pokok, hutan, bintang - akal. Kita perlu berbalik kepada konsep hijrah tadi, bergerak menjadi insan yang lebih baik. Kalau kita berzikir berterusan dan statik dalam diam, mungkin ia satu langkah awal sebelum kita bergerak. Yang aku bayangkan, mereka yang mengosongkan akal ini sebab nak bertindakbalas dengan situasi atau keadaan semasa atau kebanalan [banalization/banal - repeated too often; overfamiliar through overuse] yang bergerak pantas semasa di KL ni. Mereka berhenti seketika, untuk bergerak menuju ke satu hala tuju yang baru. Aku rasa macam tu, walau pun kita tak akan tau apa yang cuba mereka buat."

Ada dua yang dia cuba sampaikan dekat sini, satu akal, dan satu lagi hijrah. Mesti tak faham kan? Takpe. Aku pun mula-mula tak faham.

Menurut Murshid, orang yang mengosongkan akal, memenuhi rasa - mengosongkan akal dan mengikut kata hati dan menerima sepenuhnya tentang ibadah tanpa memikirkan langsung kehidupannya di dunia, apa tugas dia hidup di bumi selain beribadah, semata-mata. Tapi menurut Ramlee pula, dia rasa manusia yang mengosongkan akal ni sebab dia tak boleh, atau tak nak fikir dah pun mungkin tak larat; aku tak tahu. Sebab biasanya orang yang macam ni, dia terlalu banyak berfikir dan dengar kata orang. Contoh, agama. Terlalu banyak agama dan pemikiran yang bercanggah dalam dunia ni, jadi dia memilih untuk tidak berpegang pada mana-mana agama iaitu atheism - godlessness. Macam tu lah yang berlaku sekarang ni.

Mungkin andaian aku salah. Mungkin cara pemikiran aku terlalu deep nak dibandingkan dengan dua perenggan dengan ayat bombastik dan memerlukan imaginasi tinggi. Atau sebenarnya simple. Aku tak tahu. Yang pasti, tanyalah diri sendiri. Setiap orang bertanggungjawab mengawal diri sendiri dipacu akal. - Amerika.

Mental.

One day, aku scrolled timeline aku. Scroll punya scroll, aku terbaca satu tweet dari kawan aku yang mengatakan, kenapa twitfamous sering didapati tweet tentang cinta whatsoever?

Agak-agak kenapa blog terfaktab mempunyai ramai follower dan pembaca yang mungkin mencapai populasi di Wilayah Persekutuan KL termasuk buku-buku yang telah terjual?

Kenapa blog cintan-cintun sentiasa dapat perhatian ramai? And sometimes they even get thousand of followers not even a year in this blogosphere?

Cliche? Ya.

Aku blogwalking ke satu blog, satu blog je pun aku singgah. Merupakan seorang twitfamous yang mempunyai follower seramai... Tak payah la cakap pasal follower, kalau dah twitfamous tu follower mesti ramai berkilo-kilo. Di blog nya pun sama. Aku tengok budak ni, lelaki. Rajin tepek gambar dekat blog, gambar sendiri yang di photoshop mungkin, supaya nampak lebih artistik. Mungkin. Blog pulak pasal kisah cinta, tips cinta, dan sedikit sebanyak pasal diri serta kehidupan manusia.

Yang penting, muka boleh tahan.

Cliche? Ya.

Entahlah. Kadang-kadang aku rasa senang je nak jadi famous, popular, etc. Samada kau nak atau tak nak usaha je. Sebenarnya aku bukan nak cakap pasal famous, tapi.. Argh, serabut. Aku tahu aku tak patut menaip sambil dengar lagu. Penulisan aku jadi sakai. No offence kepada yang dari suku kaum Sakai.

Aku percaya, all blogs have their own quality of readers. If kau setakat follow sana sini membuta tuli, dan tak ambil kisah pun dengan sesiapa yang kau follow apatah lagi nak bother about their blogposts sambil kau posting kau punya shitloads of article tak ingat dunia, aku rasa tak de maknanya semua tu.

Tapi itu yang hampir kesemua manusia buat.

Aku bukan yang jenis kisah pasal follower. Tapi aku sangat-sangat grateful if anyone out there yang baca anything that posted here. Rasa macam nak hug semua orang, tak tipu. And thanks a thousand fireflies for reading :)

OK cliche?

Ruang masa.

Salam.

Dulu, Abah pernah cerita pada aku tentang masa pada keseluruhannya. Mesin masa, Israk Mikraj, kapal terbang. Nampak tak perkaitannya di situ?

Aku ingat lagi, malam tu, kami duduk di beranda rumah Wan di kampung. Waktu tu, baru lepas dinner tak silap aku. Aku tak berapa ingat siapa yang duduk bersama mendengar syarahan ringan Abah. Tapi aku pasti, aku ada, dan aku dengar setiap butir perkataan Abah.

Abah cakap, orang sepatutnya dah dapat lihat, bayangkan, percaya dan yakin bahawa kejadian Israk Mikraj tu betul. Real. Sebabnya dah terbukti. Macam mana Rasulullah boleh sampai ke masa hadapan. Abah kata, dengan mengaplikasikan konsep kapal terbang dan ruang masa.

Okay, bayangkan kau sekarang berada di KLIA, Malaysia. Pada pukul 8PM dan akan terbang ke... contohnya, Seoul, Korea Selatan. Dekat sana, beza masa dengan Malaysia adalah 1 jam lebih awal. 1 jam je. Jadi bila kau sampai je sana, kau akan experience satu jam lebih awal. Yang bermaksud kau berada pada satu ruang di masa hadapan. Satu jam di masa hadapan.

Cuba bayangkan kalau kapal terbang tu lebih laju, laju sangat sangat sangat laju. Seperti Burrakh contohnya. Jadi kau dapat lah memendekkan masa perjalanan kau yang banyak terbuang itu. Jadi konsep back to the future tu terlaksana. Kau faham tak?

Cuma manusia belum mampu, atau mungkin takkan mampu untuk mencipta kenderaan selaju Burrakh. Delorean yang dalam Back To The Future dan dalam Deer In The Headlights MV tu pun tak dapat menandingi Burrakh.

[google image: Delorean versi Deer In The Headlights nyanyian Owl City]

[google image: Delorean versi Back To The Future]

Ada banyak lagi yang Abah ceritakan. Tapi nampaknya minda lemah aku tidak mampu nak recall sebutir-butir. Nanti aku tanya Abah balik. Boleh kita cerita lagi dekat sini. Okbye.

p.s: Dua gambar berbeza, tetapi Delorean yang sama alright. Next time aku cerita pasal Delorean plak. Kalau rajin.

Carsick.

salam.

as you can see, it's 1 bloody a.m here. what's the meaning of a.m anyway?

tapi kalau cakap dengan student, 1AM tu macam baru pukul 10PM gitu. Tapi pada aku 1AM tu kira lewat lah jugak. Ah, merepek lagi.

Aku ingat lagi waktu aku first time naik kereta, kereta PL 6667. Kau orang takkan tahu kereta apa sebab aku ingat nombo plat kereta je. Nama kereta tu aku tak pernah tahu pun. Masa tu aku berumur empat tahun. Aku paling menyampah bila balik kampung, jauh perjalanan dia hanya Tuhan yang tahu. Tapi nasib baik naik kereta, kalau naik unta?

Kereta tu panas, tiada air-cond mahupun kipas. Jadi, abah suka balik malam sebab sejuk. Angin malam memang best. Aku yang dekat belakang ni yang tengah tidur laikaboss ni tetiba terjaga. Aku marah mak aku sebab abah berhenti kereta. Masa tu pemikiran aku simple, kereta tak bergerak=takde angin masuk=panas=terganggu tidur. Padahal aku tahu je abah tengah makan masa tu, beliau lapar mungkin. Aku tak berani nak marah beliau jadi aku cakap dekat mak suruh mak cakap dekat abah supaya menggerakkan kembali kereta tersebut.

Betapa kurang ilmu anak itu meninggi suara terhadap ibu bapanya.

Anyway that was like a decade and half ago. Masa tu jauhari pun belum mengenal manikam lagi. Pfft.


Carsick is really sicken me. Bayangkan kau ada 4 jam perjalanan dalam apa sahaja jenis kenderaan, kau hanya mampu tidur. Tak pun pandang keluar tingkap. Kalau 4 jam, maunya 6 jam? 8 jam? Terfaktab you know. Kenapa? Sebab focus on one thing, will make things worse. Worse like, kau rasa loya, pening-pening, mual, etcetera ala-ala mabuk laut gitu. Aku tak pernah rasa mabuk laut macam mana tapi aku assume it's like that.

And when people, family members, friends kalau kau travel dengan mereka, and they're like eating dalam tu, kau tak boleh nak makan pun. Lagi-lagi nasik. Kalau makan, confirm muntah balik. Kalau dah muntah, takkan nak makan muntah tu balik kan? Just because memuntahkan makanan adalah satu pembaziran. Kau bukan baby yang bila mereka muntah susu, ada peluang untuk mereka telan balik muntah mereka tu. Macam adik aku.

You can't texting, reading, writing, talking for too long, gaming or whatever yang melibatkan kena fokus kepada sesuatu benda dalam keadaan yang sekejap atau lama, you can't. So, bila kau mengalami symptom-symptom sebegini, hanya satu sahaja jalan penyelesaiannya, tidur. Tidur la even sekejap pun. Tidur tu is like a reset. Otak kau akan reset balik yang sesungguhnya kau tak mual pun sebelum ni, sebelum kau tidur. Nampak tak betapa powernya kuasa tidur tu?

People say that the best thing about travelling is the journey but never did I find it interesting to just sleep during the whole journey.

Panjang plak post ni. Jadi sebagai kesimpulannya, sesiapa yang ada carsick tu, we're on the same boat so bon voyage.

Hawaii.

Salam.

Kenapa manusia berblogging?

Kadang-kadang aku tertanya-tanya, kenapa ada judgmental dekat dunia ni. Kenapa mesti ada sifat nak judge orang. Kenapa mesti nak compare sana-sini. Kenapa mesti ada orang yang takut dengan golongan judgemental. Memang, kita tak hidup kalau kita asek fikir apa yang orang fikir pasal kita. Boleh dikatakan aku pun takut dengan golongan macam ni. Takut orang judge aku. Paling teruk bila orang judge life aku. I know right kau siapa nak judge hidup aku? Tuhan kah?

Tapi yang tu lah manusia selalu buat. Kadang-kadang diorang tak sedar, sebab tu timbul, muncul golongan, warga pemendam.

Ah apa benda yang aku taip ni?

Nampaknya sel-sel otak dah terkeluar daripada nervous system.

Aku sarankan kau orang tak payah la teruskan pembacaan sebab makin mengarut dah ni.

Mungkin sebab tu la Nizam Bakeri cakap dalam Pecah, Human profiling is a mere bullshit. Something like that. Kita tak boleh nak profile orang suka-suka. sebab manusia ni dia ada roh dan jasad dan hati dan minda, akal fikiran.

Ah apasal complicated sangat ni. Lantaklah.

Okaylah, for the time being, aku kind of depress. Aku nak cecepat habis diploma dan bercuti ke Hawaii sebab nak release tensi. Sebab Adam Y. cakap, the only way you could deal with a broken heart is go to Hawaii. Aku bukan broken hearted tapi depress je.

Apasal cerita pasal diri sendiri ni? Tahpapetah.

Niat.

Salam.

Aku ada satu masalah. Bukan masalah sangat pun sebab orang selalu cakap setiap masalah pasti ada jalan penyelesaiannya kecuali masalah mati. Mungkin persoalan.

Pasal buku. Pasal twitter. Pasal facebook. Pasal blog. Pasal almost everything. Mesti korang pernah dengar kan, setiap apa yang kita buat tu tanpa mengingati Allah, adalah sia-sia.

Aku terfikir. Fikir, fikir sampai kadang-kadang aku jadi malas nak fikir. You know when you've this thought and you keep thinking about it every bloody day, until it reached a state that you ask yourself, have you thought about it today? Did you? Yes, aku merasakan itu.

Adakah bila kita post sesuatu yang tak berkaitan dengan agama, mungkin berkaitan dengan kehidupan atau sesuatu yang boleh inspired someone, dikira sia-sia? Atau kita tweet about love, thought, anything, adakah dikira sia-sia? Kita baca buku, of any genre or of all genres, does that makes it a waste thing to do?

Jadi, aku sebagai seorang yang serba serbi ilmunya, been thinking that, kalau kita berpatah balik kepada hadis 40 syarahan Imam Nawawi, hadis pertama, iaitu niat, yang bermaksud:
Daripada Amirul Mukminin Abu Hafsin 'Umar ibn al-Katthab r.a. beliau berkata: Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda:
Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap orang apa yang dia niatkan. Barangsiapa yang hijrahnya menuju kepada Allah dan RasulNya, maka hijrahnya kepada Allah dan RasulNya. Barangsiapa yang hijrahnya kerana dunia yang dia mahu mencari habuannya, atau kerana seorang perempuan yang dia mahu kahwininya, maka hijrahnya ke arah perkara yang ditujuinya itu.
Jadi, as long as kita berniat kerana Allah, dan kerana apa kita buat sesuatu itu, ia takkan jadi sia-sia regardless of right things to do. By right I mean bukan mencuri, merompak, menjahanam dsb yang dimurkaiNya.

This is like a first step of all things. Kalau tanya ustazah, ustad, alim ulama, surely mereka takkan jawab macam ni. Kita tak tahu banyak mana pahala atau dosa yang kita dapat by doing things yang kita tak tahu apa hukum sebenar dia. Tapi bila kita dah letakkan niat tu, at least, kita tak tersasar jauh.

Sebab I have these unwanted feelings, when I wanna read anything or buy books yang takde kaitan langsung dengan keagamaan. If you get what I mean. Unwanted? Guilty? I don't know but it's there. Was. Whatever.

Semester baru.

Selalunya, jarang aku cerita apa yang berlaku pasal kehidupan aku, eg: universiti, kelas,bilik, rommates, coursemates... Mungkin sebab aku lebih suka taip benda yang general. Mungkin otak aku berfungsi untuk berfikir benda yang common, yang meluas, yang universal.


Semester baru dah pun bermula. Cuma kelasnya belum bermula lagi. Seminggu cuti bagi student short sem macam aku ni bagai mengantuk disorongkan bata. Faham tak, tak puas? Tapi nak buat macam mana, adat belajar. Kadang-kadang, pepatah 'bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian' boleh bagi semangat kat orang yang macam aku ni. Tak caya? Tak pe. Tak berdosa pun.

Sesungguhnya aku tak se-excited seperti student-student yang sebagai contoh bila jumpa member, 'OMG Minah tahu tak hari tu kan bla-bla-bla.' atau 'Lahabau kau apa cerita cuti tak kontek langsung babbbla bla bla.' dan sebagainya sampai tak sempat nak tanya khabar. Kalaulah kawan tu ada sakit jantung, maunya arwah beliau di situ lagi-lagi perempuan. Ok enough.

Tidaklah pula aku teruja nak masuk kelas dan ketemu pensyarah-pensyarah baru serta lama, apatah lagi merindui suasana belajar dalam dewan kuliah yang serba oven seperti di Dewan Kuliah 2 tambah-tambah lagi di tengah hari yang suhunya berdarjah mencecah 786576275675672 degree.


Jadi, konklusinya aku tak teruja. Dan ia menjadi satu tanda tanya pada aku. Sampai aku fikir, fikir, fikir. Tak ada ilham. Jadi, aku biar je persoalan tu. Tunggu je lah esok. Instead of excited, I'm feeling more nervous. Dan ia adalah kinda faktab, sebab aku tak boleh nak tidur. Esok kelas pertama sem ni, bermula. Nice.

no

on this platform, trying to release everything that has been going inside my head today. i always find myself being okay with everything and...