Buntu.

Perjalanan hari-hari aku terasa amat lambat. Banyak masa-masa aku dihabiskan dengan twitter sampai lebam, scroll timeline yang tak sudah dengan kata-kata di mana semua orang cuba untuk tidak berhenti bercakap dan yang tinggal hanyalah orang-orang seperti aku, yang cuba membunuh masa dengan membaca bullshit.

Ada masanya aku cuba buat drawing, draw benda-benda merepek, bentuk-bentuk yang secara mayanya sangat berbeza dengan realiti.

Aku bosan. Sehingga kadang-kadang aku berharap dapat skip all these days and months, so that when I blink, it is already September.

Tragedy.

Saat itu apabila mata kau terkatup dan kau hanya mampu berkata, 'apa yang jadi lepas ni, jadilah.'

Like you're giving up your life.

And when you opened up your eyes, on the spur of the moment, you were back in reality and you cried as much as you can unrealized whether you were grateful  because you've came back or terribled that you didn't leave.

Masa.

Ada masanya, aku rasa seperti aku terlalu kejam dengan diri sendiri. Membiarkan soalan-soalan yang tegar jawapan, lenyap searus detik.

Ada masanya, aku menanam fikiran-fikiran positif pada perkara yang dah nampak pokok pangkalnya.

Ada masanya, aku rasa mempercayai kau adalah bodoh.

Ada masanya, aku rasa manusia memerlukan lebih masa dan peluang.

Dan akan ada masa nanti, aku berjalan pergi, jauh dari kau.
Jauh dari dunia yang dipanggil 'kita'.

Perihal kucing.

Dalam rumah ni, ada seekor ibu kucing. Kami tak pernah bercadang untuk membela kucing. Tak pernah. Sampai la suatu hari ni bila datang seekor kucing yang kerap kali keluar masuk rumah. Seekor tortoiseshell. Mak tak suka nak bela binatang. Mungkin kerana tanggungjawab dirumah membuatkan mak tak mampu untuk memberi perhatian kepada mereka.

Dulu kami pernah membela seekor kucing sewaktu di Johor. Waktu tu aku berumur 3-4 tahun, waktu paling teringin untuk memiliki seekor binatang peliharaan. Seekor kucing berbulu oren dan berekor panjang. Kemana sahaja kami pergi, kami bawa ia bersama anak-anaknya. Terutamanya ke kampung. Tapi itu kisah lama. Aku pun tak tahu apa jadi pada kucing tu. Atau aku lupa? Dan itu adalah kucing terakhir belaan kami.

Dan semenjak aku balik dari utm, akulah yang memberi kucing ini makan. Kadang-kadang mak yang bagi. Pernah suatu ketika, aku teringin nak beli makanan kucing tapi dilarang adik aku. Entah. Aku pun tak beli. Aku bagi je lebihan makanan pada kucing tersebut. Sampai sekarang ia tak bernama. Dan tak sangka, ia bunting.

Setengah daripada aku berharap, agar dia tak melahirkan anak-anaknya di sini. Setengah daripada aku berharap aku lah orang pertama yang dapat melihat anak-anaknya. Kadang-kadang aku kesian tengok ibu kucing ni. Tapi, tiada siapa punya hidup yang sempurna.

Perutnya pun dah semakin membesar. Aku cuma berharap tiada satu pun daripada yang dikandungnya mati. Moga-moga.

Of hipster.

There is this term that I don't understand. Hipster.

Does smoking make you a hipster? And and taking drugs? Cause yanno what, i'm sick of how they labelled persons fallaciously with that.

A smoker is just smoker. Especially a she. I don't have problems with smokers tho after all, we're all destroying ourselves sanely or unconscious. It's just that we don't know when is the exact time that we're gonna leave this world, and who's gotta be the first one.

Out of topic, again.

Dan seminggu yang penuh dan tersangat penuh…

Selalunya aku pasti akan merungut akan hari-hari aku yang tidak produktif dan membosankan, dan tiba suatu masa yang sehingga aku rasakan badan tak cukup rehat dan bakal rebah pada bila-bila masa, barulah aku merasakan betapa produktifnya hari aku.

"Tidur itu Sarah, sifatnya memang tak akan pernah cukup." Kata adik aku sewaktu aku merungut tentang betapa tidak puasnya aku tidur.

Benar kata dia, semakin kita membesar, semakin kita kerap tidur. Kerana tidur itu lebih indah daripada berhadapan dengan dunia yang kita tak tahu kebenarannya. Kadang-kadang aku rasa, biarlah ditipu dengan kehidupan dan tahu atas fakta telah ditipu, daripada tak tahu kesahihan sesuatu kebenaran.

Of understanding.

There are certain proses, or poems, I read that are hard to understand, even if it's written in the most simplest way. You know. And most of all, that's what I like about it. Those parts that are hard to understand.

It makes you want to know more, understand more thus making you read it more, reread after reread. And how you digest those words, form them in your own words that you can understand, or wish you'd understand. And sometimes, I don't even care anymore if I can't understand. You know what, after all, I enjoyed reading it. And that is more than enough.

I wish I could.

Dan esok.. Dan tadi.. Dan selepas esok..

Aku cuma berharap, segalanya berjalan lancar untuknya.

-

How I hate that when I thought that i'm gonna be fine but eventually I'm not.

-

I still think that you are the best i've ever had. You're the first that gave me those feelings, how can I forget?

And that is the toughest part.

-

Sudah pasti ianya sesuatu yang tidak patut kau pendam andai kau mempunyai seorang sahabat yang menganggap diri kau sahabatnya tetapi tidak pada kau.

Aku tahu aku seorang yang tidak bersyukur bila aku punya seorang kawan yang selalu ajak lepak, tanya tentang kehidupan aku, hari aku, beri hadiah pada setiap hari jadi aku. Tapi itu semua tak berjaya meyakinkan aku bahawa dia adalah kawan baik aku.

Aku tahu aku kejam. Dan aku masih tak tahu kenapa dia masih menganggap aku sebagai kawan baiknya sedangkan aku setiap kali cuba untuk lari daripada dia. Yes we were friends since we were 9 year old. And up until now, aku masih lagi rasa janggal.

Dan untuk menyatakan kebenaran, ianya amat payah. Tambahan pula kau adalah antara orang yang dia sayang. And after all these years, kau baru nak bagitahu dia? I think it is better that I forget about it.

Maybe that it is guilt that I feel. That I never care about her. More than she did.

Inappropriate post.

Kadang kadang aku rasa kelakar melihat manusia. Semua orang seolah mencuba keras untuk menjadi cool and awesome and stuff by sharing or approximately, boasting whatever they do in real life to all social medium available. I mean, come on.

It was kind of scary thing to do before when internet wasn't really popular atau pertama kali diperkenal. We do not share what we eat when we first got our friendster or myspace do we?

Seperti instagram. Aku percaya setiap kejadian yang berlaku dalam kehidupan kau tidak appropriate untuk di-instagram-kan. Dan kadang kadang apa yang di kongsi itu adalah amat ridiculous dan wtf. Dan apps yang semakin merepek dan vary.

Above all, it's kind of funny thing especially when they said that they are so anti social and stuff but so well known on the internet.

Because it is the internet.

no

on this platform, trying to release everything that has been going inside my head today. i always find myself being okay with everything and...